Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdziecie państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

Aby powiększyć stronę, wciśnij klawisze [CTRL] + [+]. Aby zmniejszyć, wciśnij klawisze [CTRL] + [-]. Aby przywrócić do normalnej wielkości, wciśnij klawisze [CTRL] + [0].

Metro na świecie

Nowy Jork

System transportu w Nowym Jorku - z uwagi na gęstość  zaludnienia w mieście -  jest jednym z najbardziej złożonych w Stanach Zjednoczonych i na świecie. Oprócz  największej sieci metra, znajduje się tu najdłuższy most wiszący w Ameryce Północnej (most Verrazano-Narrows) oraz pierwszy na świecie tunel samochodowy wentylowany mechanicznie.

Spośród wielu środków komunikacji, jakie mają do wyboru, mieszkańcy Nowego Jorku najchętniej wybierają podróż metrem, które jest jednym z najstarszych i najbardziej rozwiniętych systemów transportu publicznego na świecie.

Nowojorski Subway

Nowojorskie metro (New York City Subway) jest podstawowym środkiem transportu w największej metropolii w Stanach Zjednoczonych. W systemie metra funkcjonuje obecnie 26 linii z  468  stacjami, trasami  liczącymi prawie 370 kilometrów długości  i 1056 km  torów. Jest drugą, po londyńskim metrze, najdłuższą siecią metra na świecie. Dziennie przewozi ponad pięć milionów pasażerów. Roczna liczba przewożonych osób to 1,4 miliarda pasażerów. Więcej osób podróżuje metrem tylko w takich metropoliach, jak Moskwa, Tokio i Seul. A pamiętając o zamiłowaniu Amerykanów do podróżowania samochodami jest to wynik znakomity.

Historia

Metro w Nowym Jorku nie jest najstarszym systemem miejskiej linii kolejowej w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze metro w Ameryce Północnej wybudowano w Bostonie (1897 r.). Pierwszą linię metra w Nowym Jorku otwarto na początku XX wieku,  27 października 1904 roku. Nazywała się Ninth Avenue Line. Budowa i organizacja sieci metra w początkowym okresie nie była zunifikowana. Funkcjonowało kilka konkurujących ze sobą firm zajmujących się budową i zarządzaniem podziemnymi kolejami. Dopiero w 1953 roku powołany został Nowojorski Nadzór Transportu (The New York City Transit Authority), który przejął władzę nad całą komunikacją w mieście, w tym również nad metrem. Dzięki centralizacji zarządzania metrem podróżowanie stało się o wiele łatwiejsze.

Większość linii, od 1904 roku, czyli od momentu „debiutu” metra, była budowana metodą odkrywkową. Ulice były „zdzierane” do głębokości tunelu, a następnie na nowo odbudowywane. Jednak w przypadku wielu odcinków sieci, aby zapewnić ich sprawne funkcjonowanie, trzeba było zastosować  bardziej skomplikowane metody. Potrzebne były  żelazne konstrukcje  do obudowy tuneli o owalnym kształcie,  drążonych głęboko w ziemi. Specjalne konstrukcje wykorzystywano przy budowie nadziemnych elementów trakcji linii kolejowej. Około 40 procent linii metra wybudowane zostało na żelaznych strukturach wiaduktów zawieszonych nad ulicami Nowego Jorku.

clip_image002_320_320

Nowojorskie metro nie jeździ tylko pod ziemią (źródło: technbiz.blogspot.com)

Nowy Jork, miasto i metro, które nie śpi…

System metra w Nowym Jorku obejmuje wszystkie dzielnice, również te największe i najbardziej znane -  Manhattan, Brooklyn, Queens i Bronx. Wyjątkiem jest dzielnica Staten Island, która ma niezależną linię kolejową. Dodatkowo, sieć PATH (Port Authority Trans-Hudson), szybka kolej wewnątrz Stanów Zjednoczonych, łączy dzielnicę Nowego Jorku - Manhattan z miejscowościami położonymi po drugiej stronie rzeki Hudson, w stanie New Jersey (Jersey City, Newark).

Nowojorski Subway, łączący 26 linii, to swoiste miasto w mieście, które ciągnie się bardzo często na kilku poziomach pod poziomem ulicy, a towarzyszącej mu sieci tuneli i tunelików, mających ułatwiać pasażerom przedostawanie się pomiędzy stacją, a rożnymi punktami docelowymi nie sposób zliczyć. Wszystkie 468 stacji, z wyjątkiem dwóch, są otwarte całą dobę. Cała sieć jest bardzo dobrze zautomatyzowana i  zinformatyzowana. Pasażerowie używają jednej karty zwanej MetroCard, która obsługiwana jest też przez inne środki transportu (np. autobusy miejskie). Linie metra w Nowym Jorku oznaczone są literami lub cyframi. Pomimo różnych kolorów linii, nie mają one specyficznych zasad.

Ze względu na czas i koszt, metro jest jednym z najpopularniejszych sposobów podróży po Nowym Jorku. Nie zawsze nowoczesne i estetyczne,  nowojorskie metro pozwala na podróż tą samą linią lub zmianę na inne z jednym biletem, bez względu na dystans lub dzielnice. W powszechnej opinii podróżowanie metrem w Nowym Jorku jest bezpieczne. Odradza się jednak samotną podróż w późnych godzinach nocnych i oczekiwanie na opustoszałych stacjach.

Mieszkańcy Nowego Jorku narzekają, że ich Subway, niegdyś duma metropolii,  chyli się ku upadkowi. Wszystko przez „ząb” czasu, a przede wszystkim przez dziesięciolecia zaniedbań. Ambitne plany remontu, wciąż odkładane przez kolejne władze, mają być sfinansowane ze środków publicznych.

clip_image003_01

Wagon nowojorskiego metra (źródło: commons.wikimedia.com)

clip_image004_320_320

Szczegółowy plan 26 linii nowojorskiego metra (źródło: nysubway.com)

Nazwa, Trasa

Linie metra w Nowym Jorku (źródło własne) 

Nowy Jork to największe pod względem liczby ludności miasto w Stanach Zjednoczonych. Liczba mieszkańców miasta przekracza 8,3 miliona. Zaliczane jest też do najgęściej zaludnionych miejsc w Stanach Zjednoczonych. Miasto, zwane również Wielkim Jabłkiem (Big Apple), leży na wschodnim wybrzeżu USA, przy ujściu rzek Hudson i East River. Nie jest stolicą stanu Nowy Jork - jest nią miasto Albany.